Hva er Google-annonsering? En guide til Google Ads

Hva er Google-annonsering? En guide til Google Ads

Google annonsering bruker Googles plattform for å målrette og vise annonser til relevante brukere for å lede salg.

Googles annonseringsplattform, kjent som "Google Ads" eller "Google annonsering", brukes av millioner av bedrifter over hele verden.

Å forstå hvordan man navigerer på Google Ads-plattformen er det første trinnet som trengs for å jobbe med dette kraftige verktøyet. I denne guiden vil vi også utforske fordelene, annonseringskostnadene og hvilke verktøy som kan hjelpe deg med å bygge din første annonsekampanje.

Hva er Google annonsering?

Praktisk talt er det enhver søkeforespørsel som returnerer med annonser øverst på siden. Disse annonsene er Google Ads — annonser plassert på Googles annonseringsplattform, for å vises på søkeresultatsider og andre nettsteder i deres annonseringsnettverk.

Google annonser er vanligvis merket med en "sponset" indikator i fet skrift.

Du kan høre profesjonelle referere til Google annonsering som "Google søkeannonsering" - dette er fordi annonsene ofte vises på søkesider. Google annonsering tilbyr også annonseplasseringer på Youtube og andre nettsteder.

Disse søkeannonsene brukes av bedrifter for å drive trafikk og salg til deres nettside. Mennesker som bruker Google søker ofte aktivt etter noe, så disse søkeannonsene får den ekstra fordelen av å vises foran et mer engasjert publikum.

Videre kan du bruke plattformen til å målrette publikum ytterligere når du bygger annonsen din. Google Ads' funksjonalitet lar deg bestemme hvilke publikum du vil vise annonsen din for, og tilbyr dermed flere muligheter for konvertering.

Hvor mye koster Google annonsering?

Din Google Ads-kostnad vil avhenge av ditt budsjett, konkurranseintensiteten i din bransje og hvilken type annonse du ønsker å plassere.

Annonser opprettes, administreres og kjøres på Google Ads-plattformen. Du legger til kopi, bilder (hvis aktuelt) og angir en destinasjonsside for potensielle besøkende.

Det er også muligheter for å velge publikum, nøkkelord og tidspunktet på dagen du ønsker å annonsere, avhengig av hvilken type annonse du setter opp. Deretter blir du instruert til å legge inn ditt budsjett.

Google bestemmer hvor og når du skal vise annonsen din (innenfor budsjettet) med maskinlæring. Du har kontroll over hvor mye eller hvor lite du vil at kostnaden per annonse skal være.

Imidlertid vil du trenge et betydelig budsjett når du arbeider i konkurransedyktige bransjer som detaljhandel eller teknologi.

Du må gjerne lese mer om hvordan opprette google ads konto.

Hvordan fungerer Google-annonser?

Google-annonser har alltid vært i sentrum av digital markedsføring. For de som lurer på hvordan disse annonsene fungerer, her er innsikten du trenger.

For mange annonser, for lite plass

Det vil alltid være flere tilgjengelige annonser for spesifikke søk enn det er annonseplass på en SERP (Search Engine Results Page). Så, for å avgjøre hvilke annonser som skal vises for en bestemt søkeforespørsel, kjører Google "auksjoner" for hvert nøkkelord.

Konkurranse for mer synlighet

Når du oppretter en annonse, konkurrerer du mot andre bedrifter som også har opprettet en annonse for ditt målrettede nøkkelord eller publikum.

Topp 3 faktorer som bestemmer annonsens suksess:

  • Budsjett: Dette handler om hvor mye du (eller dine konkurrenter) er villige til å betale for annonseplassen.
  • Kvalitetspoeng: Dette er en vurdering av kvaliteten på annonsen din og landingssiden basert på brukeropplevelsen. Et høyere kvalitetspoeng kan bety lavere kostnader og bedre annonseplassering.
  • Relevans: Dette er hvor relevant landingssiden din er i forhold til annonsen og nøkkelordene dine. Relevans spiller også en rolle i kvalitetspoenget.

Googles vurderingsmekanisme

Googles maskin tar hensyn til hver av disse faktorene for å bestemme hvilke annonser som skal vises på en søkeside, på nettsider i Ads-nettverket, eller på YouTube-videoer. Forståelse av denne mekanismen kan hjelpe markedsførere å optimalisere sine kampanjer og oppnå gode resultater med Google-annonser.

Google ads typer

5 Annonsetyper du kan velge mellom:

  1. Søkekampanjer: Dette er tekstannonser som vises øverst på en Google søkeresultatside. Vanligvis er Google søkeannonseringskampanjer kostand per klikk (pay per click), så du betaler kun Google når noen klikker på annonsen din. Annonseteksten er fokuset for disse kampanjene, så vær nøye med skrivingen.
  1. Handlekampanjer: Handlekampanjer er for salg av produkter eller beholdning. Disse annonsene inkluderer produktdetaljer som et bilde, produkttittel, pris, og bedriftens navn. Disse PPC-annonsene vises enten øverst eller på høyre side av en Google SERP.

For å sette opp en handlekampanje og hente produkter fra nettstedet ditt til plattformen, trenger du Google Merchant i tillegg til Ads.

Du vil kunne spesifisere negative nøkkelord med handlekampanjer. Dette er nøkkelord du ikke vil at annonsen din skal vises for. Men du vil ikke kunne spesifisere hvilke nøkkelord du vil målrette — Google bestemmer når shopping-annonsene dine skal vises basert på algoritmer.

  1. Visningsnettverkskampanjer: Kampanjer i visningsnettverket, noen ganger kjent som Google Display Network (GDN) annonser, vises på andre nettsteder enn på SERP'er. De inneholder vanligvis tekst og bilder, som du bestemmer når du oppretter annonsen din.

Visningsannonser når 90% av internettbrukere fordi de vises når brukere surfer på nettet, sjekker e-post eller bruker visse apper. Du vil kunne spesifisere hvilke demografier du vil målrette innenfor visningsnettverket når du setter opp kampanjen din.

  1. Videokampanjer: Videokampanjer, eller videooppdagelsesannonser, er korte videoer som vises rett før eller midtveis gjennom et YouTube-innlegg. De kan hjelpe med å drive abonnenter, trafikk eller konverteringer for produktet eller tjenesten din.

Selv om den vil bli sett på YouTube, må du fortsatt bruke Google Ads for å sette opp denne annonsen. Plattformen lar deg justere målgruppen og lage en video på 6-15 sek.

  1. Appkampanjer: Appkampanjer er annonser som er ment for å drive appinstallasjoner eller in-app kjøp. De kan vises på SERP'er, i visningsnettverket, og på YouTube, avhengig av hvor Googles maskinlæring forutser at du vil dra mest nytte av annonsen din.

Når du setter opp denne annonsen, vil du kunne legge til annonseutformingen og budsjettet. Google vil automatisk vise annonsen din der publikum mest sannsynlig er interessert i appen din.

Er Google Ads det samme som PPC?

Nei. PPC (forkortelse for "betalt per klikk") er en type betalt reklame, mens Google Adwords er en PPC-plattform. Selv om begrepene ofte brukes om hverandre, betyr de ikke det samme.

Som navnet antyder, betaler du kun for en PPC-annonse når kunden klikker på den. Du trenger ikke å betale for å vise annonsen din. Mange typer Google-reklame er PPC, men PPC er ikke begrenset til kun Google-reklame.

Betalt Google-annonsering vs. Google Organisk

Google-annonsering (PPC) og Google organisk (SEO) er begge typer søkemotormarkedsføring (SEM). Imidlertid fungerer de to svært forskjellig, og bør drives som separate markedsføringskanaler:

  • Google Ads er en betalt søkekanal. Du kjører annonser, og betaler når noen klikker på annonsen din. Du kan bestemme hvilke annonser som skal kjøres og hvor mye du vil bruke, og du kan umiddelbart begynne å drive trafikk.
  • Google Organisk retter seg mot søkemotoren selv. Du ruller ut strategier på nettstedet ditt for å rangere så høyt som mulig i Googles søkeresultater for å drive klikk. Du betaler ikke for å rangere, og du betaler ikke når noen klikker. Men det er en tregere prosess som du ikke kan slå på eller av. Det kan ta lang tid å rangere godt organisk, selv om du er en SEO-spesialist som vet hva du gjør.

Å kjøre Google-annonsering mens du jobber med SEO kan hjelpe til med å støtte dine overordnede markedsføringsmål, hvor du kan nå potensielle kunder på raskere måte.

Hvorfor bør du kjøre Google Ads?

Vi forstår: hvis du kan drive trafikk med gratis eller lavkostnads markedsføringskanaler, hvorfor betale for online annonser?

Mange markedsføringsprofesjonelle har lagt til Google Ads i verktøykassen sin, og med god grunn. Med et passende budsjett og strategi kan du oppnå betydelige avkastninger med en Google Ads-kampanje.

Fordelene kan inkludere:

  • Raskere Avkastning: Når annonsene er aktive, er de tilgjengelige for klikk overalt de vises. Populære annonser kan bli lønnsomme nesten umiddelbart, og gode annonser kan se avkastning mye raskere enn andre markedsføringskanaler som SEO eller e-post.
  • Kontroll Over Utgifter: Google Ads' funksjonalitet gir deg full kontroll over budsjettet ditt og hvor mye du bruker. Du kan justere kampanjens parametere når som helst, eller slå den av etter behov.
  • Støtte Dine Markedsføringsmål: Google-annonsering kan hjelpe deg med å øke merkevarebevisstheten samt trafikk, fotfall, eller konverteringer. Uansett hva markedsføringsmålet ditt er, finnes det en Google-annonsetype som kan hjelpe deg med å nå det.
  • Enkel Rapportering: Spor annonsenes klikk, utgifter, og mer i Ads-plattformen eller koble plattformen til PPC-verktøy du kanskje har tilgjengelig. Du kan også koble Adwords-kontoen din direkte til Google Data Studio for automatiserte live rapporter.
  • Målrettingskontroll: Google Ads gir deg mye kontroll over hvem du ønsker å vise annonsene dine til, hvor du ønsker å vise dem, og hvor lenge. Du kan spesifisere enhet, tidspunkt på dagen, demografi, beliggenhet, plassering, og mer. Dette gir deg en mulighet til å optimalisere budsjettet ditt, da du vet at du retter deg mot de riktige personene og ikke sløser penger på folk som aldri vil konvertere.

Hvordan Annonsere på Google

Når du begynner, er det generelt 4 trinn du bør følge:

  1. Revidering
  2. Forskning
  3. Bygging
  4. Overvåking

Hvert trinn krever et forskjellig sett med oppgaver og prosesser. Det finnes ganske mange PPC-verktøy tilgjengelige som kan hjelpe deg utenfor selve Ads-plattformen. Disse verktøyene kan hjelpe deg med å sette opp kampanjene dine korrekt og spore deres ytelse.

Her er noen nyttige verktøy for hvert trinn:

Verktøy for Annonserevidering

Det første du bør gjøre når du starter en ny annonse, er å revidere annonsene og kampanjene du allerede har. Dette betyr å gjennomgå eksisterende annonser, deres klikkfrekvenser (CTR), landingssider og konkurranse nivåer.

Ads history tool

Ad History Rapport i Semrush:

Rapporten for annonsens historie i Semrush vurderer ytelsen av tidligere annonser basert på spesifikke nøkkelord. Du vil kunne se all Ads-trafikk opptjent av et domene, så vel som eventuelle nøkkelord for annonser som for øyeblikket linker til det domenet.

Google Ads performance grader:

Dette gratis verktøyet fra Wordstream er spesielt nyttig hvis du allerede har satt opp noen Google Ads. Det vurderer din eksisterende ytelse og gir deg grunnleggende anbefalinger for å forbedre. Det fokuserer på kvalitetsscore, inntrykksandel, CTR, annonsetekst og landingssiden din.

Google Ads Nøkkelordplanlegger:

Ads-plattformen i seg selv kan hjelpe deg med å revidere annonsene dine med verktøy som google keyword. Bruk den til å hjelpe deg med å vurdere konkurransevanskeligheter og gjennomsnittlig bud for annonser på side 1.

Verktøy for Nøkkelordforskning:

Nøkkelordforskning er avgjørende for å identifisere nøkkelordene du bør by på og de du ikke bør. Egnede nøkkelord kan være basert på merkevareårsaker, konkurranse, budsjett og søkevolum.

Dette trinnet er kanskje det mest omfattende når det gjelder å bygge Google Ads-kampanjene dine. Valg av de riktige nøkkelordene for målretting er nøkkelen til å spare tid og penger.

Keyword Magic Tool:

Keyword Magic-verktøyet kan være like nyttig med PPC-kampanjer som med SEO. Skriv inn nøkkelordene du vurderer å by på, og verktøyet vil generere lignende nøkkelord som kan ha bedre søkevolum, være mindre konkurranseutsatt og derfor billigere.

PPC Nøkkelordverktøy:

PPC Nøkkelordverktøyet er mye mer spesifikt for annonser. Det hjelper deg med å identifisere nøkkelord for annonsene dine basert på:

  • Longtail nøkkelord
  • Konkurrentenes betalte eller organiske nøkkelord
  • Semantisk relaterte nøkkelord
  • Blanding av ord for å lage longtail nøkkelord

Du kan også gruppere nøkkelord i kampanjer og identifisere negative nøkkelord for annonsene dine.

Verktøy for Annonsebygging

Når du har identifisert nøkkelordene dine og vet hvilket budsjett du har, er det på tide å begynne å lage annonsene dine. Her må du utøve litt kreativitet for å skille deg ut ved å utvikle relevant og engasjerende tekstinnhold som også har en god kvalitetsscore.

Semrush Annonseforskningsverktøy

Vårt annonseforskningsverktøy er perfekt for å lage din første display-annonse. Når du skriver inn nøkkelordet ditt, vil det finne en liste over relevante annonser til nøkkelordet ditt og vise deg hvilke typer tekst og bilder som fungerer for nåværende populære annonser. Du kan deretter velge aspekter av hver som du liker og som representerer merkevaren din for å lage din egen annonse.

Verktøy for Overvåkning av Annonsens Prestasjon

Når annonsekampanjen din er live, må du overvåke den for å sikre at markedsføringsmålene dine blir nådd og at du fremdeles holder deg innenfor budsjettet. Google Ads-plattformen tilbyr noen flotte måleparametere og rapporteringsfunksjoner, men det finnes også andre profesjonelle verktøy som kan spore og presentere ytelsesdata effektivt:

Posisjonssporer

Posisjonssporeren fra Semrush gjør det enkelt å spore annonsens ytelse mot konkurrentene dine. Den vil også gi deg innsikt i hvor SERP-funksjonene vises og varsle deg når nye konkurrenter begynner å by på nøkkelordene dine.

Supermetrics

Supermetrics samler all annonseinformasjonen din på ett sted og viser deg de viktigste måleparametrene fra tvers av plattformene og kampanjene dine. Selv om det tar litt tid å sette opp, vil det hjelpe deg med å holde deg oppdatert på ROI og ta beslutninger basert på data.

Bør Du Annonsere På Google?

Vi mener det. Google Ads kan være en svært lønnsom markedsføringskanal for virksomheten din. Selv om oppsettet av annonsene vil kreve litt innsats, kan du overvåke dem når de er i gang og lære hvilke teknikker som fungerer best for deg.

Utnytt spesialverktøy når du fullfører annonsebyggingsprosessen. Din neste flotte annonse er rett rundt hjørnet.