Hva er Off-Page SEO? En guide til Off-Page SEO-strategi

Hva er Off-Page SEO? En guide til Off-Page SEO-strategi

Off page SEO bruker eksterne faktorer som backlinks og sosiale medie signaler for å forbedre nettsiders søkemotorrangering.

Off-page SEO refererer til SEO-taktikker som blir brukt utenfor en nettside for å forbedre rangeringen. Disse taktikkene inkluderer ofte lenkebygging, gjesteinnlegg, markedsføring på sosiale medier, og mer.

Målet med off-page SEO er å få søkemotorer (og brukere) til å oppfatte nettstedet ditt som mer pålitelig og autoritært.

Det er en av de essensielle delene av en vellykket SEO-strategi.

On-page SEO vs. Off-page SEO

On-page SEO og off-page SEO er to essensielle komponenter innen SEO, hver med sine egne sett av taktikker og beste praksis. La oss bryte ned forskjellene:

-

Hvorfor er Off-Page SEO Viktig?

Tenk på off-page SEO som å bygge ryktet til nettstedet ditt.

Og svært anerkjente nettsteder har en tendens til å rangere bedre fordi søkemotorer anser dem for å ha mer Ekspertise, Autoritet og Tillit (E-A-T).

En av de beste måtene å vise E-A-T er gjennom off-page SEO-faktorer som tilbakekoblinger, anmeldelser og anbefalinger.

Dette betyr:

Off-page SEO er ikke bare viktig - det spiller en betydelig rolle i nettstedets evne til å rangere.

5 Off-Page SEO-Teknikker Som Fungerer

La oss se på fem forskjellige off-page taktikker du kan bruke for å øke nettstedets autoritet og organisk søketrafikk:

  1. Lenkebygging
  2. Inbound marketing
  3. Lokal SEO (Google Min Bedrift og Citations)
  4. Anmeldelser
  5. Arrangementer

1.Lenkebygging

Lenkebygging refererer til å få andre nettsteder til å lenke til sider på ditt eget nettsted. Innen SEO kalles disse lenkene for tilbakekoblinger.

Jo flere tilbakekoblinger fra nettsteder med høy autoritet en side har, desto mer autoritær kan den virke for Google. Og dette kan hjelpe siden med å rangere høyere.

Her er de to viktige faktorene du bør vurdere med lenkebygging:

Autoritet

"Autoritet" er en måling av et nettsteds eller en nettsides generelle kvalitet. Den baseres i stor grad på hvor mange høykvalitets tilbakekoblinger den har.

Dette betyr:

Du ønsker lenker fra nettsteder med høy autoritet. Disse er vanligvis mer verdifulle og kan hjelpe deg med å rangere høyere.

For å finne en nettsides autoritetsscore, bruk vår Verktøy for Tilbakekoblingsanalyse.

Først, legg inn domenet ditt og klikk "Analyze."

-

Deretter vil du se "Autoritetsscoren."

Slik som dette:

-

Merk: Dette betyr ikke at du bør unngå lenker fra nettsteder med lav autoritet. De vil sannsynligvis ikke være like verdifulle. Men de vil heller ikke skade SEO-innsatsen din.

Unike Domener

En annen viktig metrikk for lenkebygging er antallet separate domener (refererende domener) som peker lenker til nettstedet ditt.

Denne Backlinko-studien viser en tydelig sammenheng mellom refererende domener og høyere rangeringer. Å få lenker fra så mange relevante, kvalitetsdomener som mulig, bør være et sentralt fokus i strategien din.

-

Du kan raskt se antallet unike domener som lenker til nettstedet ditt i Tilbakekoblingsanalyse.

Legg inn hvilket som helst domene og klikk "Analyze." Instrumentpanelet vil raskt vise antallet refererende domener.

Slik som dette:

-

Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring er en viktig taktikk innenfor SEO utenfor nettsiden (off-page SEO).

Å publisere flott innhold er en effektiv måte å tjene tilbakekoblinger, få oppmerksomhet fra media og vise ekspertise, autoritet og troverdighet (E-A-T).

Og å finne måter å distribuere det innholdet til andre kanaler kan bidra til å øke signalene utenfor nettsiden.

Noen av disse kanalene inkluderer:

  • PR (presse- og medierelasjoner)
  • Sosiale medier
  • Influensmarkedsføring
  • Gjesteinnlegg
  • Podcaster
  • Innholdssyndikering
  • Diskusjonsforum

Og mer.

PR

Digital PR er nå den foretrukne lenkebyggingstaktikken for mange SEO-eksperter. Det er en flott måte å tjene autoritative lenker i stort antall.

Studier viser at gjennomsnittskampanjen får lenker fra mellom 10 og 24 refererende domener.

-

PR bidrar til signaler utenfor nettsiden (off-page SEO) på flere måter enn bare å bygge lenker.

En vellykket PR-kampanje kan også:

  • Øke merkevarebevissthet og merkesøk
  • Plassere bedriften din foran målgruppen din
  • Generere henvisningstrafikk
  • Vise ekspertise, autoritet og troverdighet (E-A-T)

Ta PR-strategiene dine et hakk opp ved å lære Brian Deans velprøvde, trinnvise system.

Sosiale medier

Sosiale medier er ikke en direkte Google rangeringsfaktor. Men det er flott for å få mer oppmerksomhet.

Jo flere mennesker deler innholdet ditt i sosiale medier, desto flere lenker vil du sannsynligvis få for det spesifikke innholdet.

Og selv om du ikke får en lenke, vil du få mer oppmerksomhet. Og mer oppmerksomhet fører til flere merkesøk og nevnelser.

En vinn-vinn-situasjon for din off-page SEO.

Hvis du trenger hjelp med sosiale medier, kan du sjekke ut Semrush Social.

-

Du kan publisere, sammenligne, overvåke og mer med én plattform.

Influensmarkedsføring

Influensmarkedsføring er en strategi der merker samarbeider med populære bloggere og skapere på sosiale medier for å promotere produktene eller tjenestene sine.

Det er en fenomenal måte å bygge merkevaren din på, forsterke innholdet ditt og nå nye målgrupper.

Influensere har store følgergrupper og kan hjelpe til med å sikre at du som bedrift er til stede på en rekke forskjellige plattformer.

En rask og effektiv måte å finne influensere på, er å bruke BuzzGurus verktøy for influensanalyse.

For eksempel kan vi søke etter Instagram-influensere, som vist her:

-

Filtrer etter antall abonnenter, kategori, pris og mer for å finne influensere som kan være mest nyttige for merket ditt.

-

Du vil se en liste over filtrerte resultater.

-

Når du klikker på bildet deres, vil du se engasjementstatistikken deres og en kontaktemail, hvis den er offentlig tilgjengelig.

-

Gjesteinnlegg

Gjesteinnlegg plasserer merket ditt foran et annet publikum og kan føre til nevnelser og tilbakekoblinger.

Det signaliserer til søkemotorer at du er en branseekspert.

I tillegg er det en av de mest effektive taktikkene for lenkebygging, som dokumentert i vår studie med over 850 SEO-spesialister.

-

For å finne muligheter for gjesteinnlegg, kan du prøve å søke på Google med søkeoperatører som disse:

  • "målrettede søkeord" + "dette er en gjesteartikkel av"
  • "målrettede søkeord" + "dette er en gjesteinnsats"
  • "målrettede søkeord" + "gjestekolonne"
  • "målrettede søkeord" + "gjesteinnlegg"
  • "målrettede søkeord" + "bidragsforfatter"
  • "målrettede søkeord" + "bidragsforfatter"

Dette vil vise deg nettsteder med minst én artikkel skrevet av en gjesteforfatter.

Hvis de har akseptert gjesteinnlegg tidligere, kan de også godta ditt. Og de kan tillate at du inkluderer en lenke til nettstedet ditt i bidraget ditt.

For eksempel, hvis du skriver om tilknyttet markedsføring, kan du søke etter "tilknyttet markedsføring" + "dette er en gjesteinnsats."

Slik som dette:

-

Og når artikkelen din blir publisert på en annen nettside, bør du følge med på hvordan den presterer, både når det gjelder henvisningstrafikk og delinger i sosiale medier.

Dette vil hjelpe deg med å avgjøre hvilke nettsteder som er verdt å kontakte igjen, og hvilke du bør unngå.

For å komme i gang, åpner du Semrushs verktøy for innholdsoppfølging.

Deretter legger du inn URL-en til innlegget ditt og klikker på "Track content performance"

-

Du vil deretter se et instrumentbord med en rask oversikt over artikkelens metrikker.

Analyser henvisningstrafikken, tilbakekoblingene og delingene i sosiale medier for hvert innlegg.

Avgjør hvilke emner og innholdstyper som er mer sannsynlig å tiltrekke seg nye målgrupper. Og jobb med å lage (og foreslå) mer av slikt innhold.

For en grundigere gjennomgang av denne strategien, les vår definitive guide om gjesteinnlegg.

Podcaster

Podcaster er utrolig populære akkurat nå, og den populariteten ser ikke ut til å avta.

Hvis du ikke bruker dem som en del av markedsføringsstrategien din, kan du gå glipp av store muligheter.

Hvorfor?

De fleste bedrifter bruker fortsatt ikke podcaster som en del av strategien sin, så de er en flott måte å oppnå konkurransefordel på.

De er også en flott måte å nå nye målgrupper, dele ekspertisen din og få synlighet på andre nettsteder.

Podcaster gir også en ekstra SEO-fordel: tilbakekoblinger. Hvis du er gjest på en podkast, kan de lenke til nettstedet ditt.

Eller hvis podkasten diskuterer et bestemt emne, kan de finne nettstedet ditt og bruke det som en kilde et sted i beskrivelsen.

Og hvis du vet hva podkasten vanligvis dekker, kan du kontakte dem med en forespørsel om å lenke til innholdet ditt.

Innholdssyndikering

Innholdssyndikering refererer til å publisere innhold på en eller flere nettsteder.

Noen publikasjoner liker å syndikere innhold fordi det er enklere enn å lage nytt innhold hele tiden.

Og det er flott for deg fordi du vil få merkevaren din foran en ny målgruppe.

Her er noen populære plattformer for innholdssyndikering:

  • Medium
  • LinkedIn
  • Outbrain
  • Taboola
  • Business 2 Community
  • Quuu

Du kan også finne nettsteder innenfor din nisje og kontakte dem angående syndikering av innholdet ditt.

Men syndiker innhold nøye.

Google sier at de alltid vil vise den versjonen de mener er mest passende for brukerne i hver gitt søk, noe som kan være eller ikke være versjonen du foretrekker.

For å forhindre dette, må du sørge for at den syndikerte versjonen av innlegget lenker tilbake til den opprinnelige, og konfigurer canonical-taggene riktig.

Forum

Å slippe lenker i forum for SEO-formål vil ikke hjelpe deg med å rangere bedre i Google.

Men du kan bruke forum til å delta i samtaler som er relatert til din ekspertise. For å posisjonere deg selv som ekspert og raskt bli sett på som en ekspert.

Svært få andre plattformer gir deg muligheten til å ha åpne diskusjoner med potensielle kunder som allerede stiller spørsmål om det du har å tilby.

Dette er en fantastisk måte å begynne å bygge relasjoner og tillit på.

Reddit og Quora er viktige plattformer på storskala å bruke. Men forum innenfor din nisje kan være like effektive.

Som for eksempel Googles Søksentralhjelpsamfunn.

-

Lokal SEO

Lokal SEO er prosessen med å optimalisere din online tilstedeværelse for å øke lokal trafikk, synlighet og merkevarebevissthet.

Det er en egen SEO-disiplin i seg selv.

Men visse elementer innenfor lokal SEO er viktige taktikker for SEO utenfor nettsiden, som Google Bedriftsprofil (tidligere kjent som Google Min Bedrift) og NAP-henvisninger.

Google Bedriftsprofil (GBP)

En Google Bedriftsprofil er et gratis verktøy for bedriftsoppføring som hjelper deg med å påvirke hvordan bedriften din vises i Google.

Og siden dette skjer utenfor nettstedet ditt, er optimalisering av din Google Bedriftsprofil en viktig taktikk for SEO utenfor nettsiden.

Faktisk er det en kritisk faktor for rangering innenfor lokal SEO.

Og det kan øke synligheten til nettstedet ditt på verdifulle posisjoner på Googles søkeresultatsider.

Som for eksempel kartvisningen for vårt eksempel, "plantesalg nær meg":

-

Her er hvordan det ser ut:

-

Her er noen tips for Google Bedriftsprofil:

  • Vær nøye med kontaktinformasjonen din
  • Svar på alle anmeldelser
  • Publiser innlegg regelmessig (inkludert bilder og videoer)

Hvis du ønsker å lære mer om dette emnet, kan du lese vår guide om Google Bedriftsprofil.

NAP-henvisninger

NAP-henvisninger er steder på nettet som nevner viktig informasjon om bedriften din: navnet ditt, adressen din og telefonnummeret ditt (NAP).

Henvisninger vises vanligvis i bedriftskataloger, sosiale medieprofiler og anmeldelsessteder. Men de kan dukke opp på alle slags nettsteder.

Slik som dette:

-

NAP-henvisninger er svært viktige fordi Google bruker henvisninger for å bekrefte at all informasjon om bedriften din er nøyaktig.

Så en av nøklene til suksess med henvisninger er konsistens. Uensartede henvisninger ser unøyaktige ut.

Du må ta deg tid til å sørge for at alle NAP-referansene dine stemmer overens.

En rask måte å gjøre det på er å bruke vårt Verktøy for Oppføringshåndtering.

Start med å legge inn bedriftens navn og klikke "Search."

Du vil se et instrumentbord med en oppsummering av din totale online tilstedeværelse. Inkludert anmeldelser, dupliserte oppføringer og mer.

-

Her er noen tips for NAP-henvisninger:

  • Hold henvisningene dine konsistente overalt
  • Send inn informasjonen din til nisje- og lokale nettsteder
  • Gjennomfør månedlige NAP-revisjoner

Anmeldelser

Anmeldelser er en flott måte å hjelpe andre med å ha tillit til bedriften din.

Faktisk er anmeldelser en av de viktigste faktorene Google tar hensyn til når de vurderer nettstedets E-A-T.

Dette betyr at de er av avgjørende betydning for suksessen innen lokal SEO.

Google anbefaler å svare på alle anmeldelser, både gode og dårlige. Å gjøre dette viser at du verdsetter kundenes forretning og tilbakemeldinger.

Du kan raskt finne (og svare på) anmeldelser med Semrush listing management verktøy.

Klikk bare på fanen "Review management".

-

Dette instrumentpanelet viser alle anmeldelsene dine. For å svare, skriv bare din kommentar i fanen og klikk "Reply."

-

Her er noen tips for dine online anmeldelser:

  • Vennligst be alle kunder om å legge igjen anmeldelser
  • Bygg tillit ved å svare på alle anmeldelser
  • Aksepter ikke (eller tilby) penger i bytte for anmeldelser

Arrangementer

Arrangementer kan bidra til din strategi for SEO utenfor nettsiden.

Ikke bare kan de engasjere publikum, men du kan dra nytte av å skape buzz rundt bedriften din.

Dette kan øke sosial interaksjon og lenker.

For eksempel kan du tjene merkenavnsmeldinger mens arrangementet blir markedsført. Eller hvis deltakerne skriver sammendragsartikler etterpå.

Siden din for arrangementet kan også tiltrekke seg lenker. Kanskje folk bare liker arrangementet. Kanskje en foredragsholder ønsker å promotere det. Eller påvirkere kan dele det for verdien det gir til publikummet deres.

Arrangementer kan kreve mer innsats for å bli gjennomført på riktig måte, men den buzzen kan være vanskelig å kopiere på andre måter. De er også en flott måte å få fantastisk PR-dekning på.

Fortsett å lære

Nå som du forstår hvordan SEO utenfor nettsiden fungerer og vet hva du må jobbe med, her er noen flere artikler for å fortsette læringen:

Se våre SEO tjenester