On-page SEO: En guide for nybegynnere

On-page SEO: En guide for nybegynnere

ON page SEO fokuserer på å optimalisere elementer på en nettside, som innhold for å forbedre rangeringer i søkemotorer.

Hva er On-page SEO?


On-page SEO (noen ganger kalt on-site SEO) er prosessen med å optimalisere deler av din nettside, slik at de sider kan rangere høyere på søkemotorer og får mer søkemotortrafikk.

Dette inkluderer oppdatering av on-page innhold, sidetittel, interne lenker og mer.

Søkemotorer som Google ser på nøkkelord og andre on-page SEO signaler for å sjekke om en side samsvarer med en brukers søke intensjon. Og hvis søkemotoren bestemmer at siden vil være nyttig for brukere, vil den vise den høyere på søkemotorer som eks Google.

Nedenfor vil vi dekke hvordan du gjør on-page SEO-optimalisering og en rekke on-page SEO-eksempler.

Hva er forskjellen mellom On-Page SEO og Off-Page SEO?

On-page SEO dekker alt du kan gjøre på en nettside (eller internt) for å forbedre rangeringene dine.

Mens off-page SEO dekker alt du kan optimalisere utenfor din nettside (eller eksternt) for å øke dine rangeringer. Tilbakekoblinger er kanskje den største off-page SEO-faktoren. Andre eksempler inkluderer sosiale medier og forhold til omverden (PR).

Begge er viktige deler av enhver god SEO-strategi.

Men du har mer kontroll over on-page SEO-faktorer. Så det å fokusere på disse er et godt sted å starte, når du bygger ut din SEO-strategi.

Hvorfor er On-Page SEO viktig?

Søkemotorer bruker nøkkelord og andre on-page SEO-elementer for å sjekke om en side samsvarer med en brukers søke intensjon.

Og hvis siden er relevant og nyttig, viser Google den til brukeren.

Med andre ord, Google tar hensyn til on-page SEO signaler når den rangerer sider.

Googles algoritme endrer seg alltid, men Google fortsetter å prioritere brukeropplevelsen. Google anbefaler å fokusere på "menneske-først innhold."

Som betyr at, å skape verdifullt innhold som samsvarer med bruker intensjonen er viktigere enn noen gang.

Nå, la oss se på hvordan du kan oppdatere ditt innhold ved bruk av on-page SEO beste praksis.

Hvordan optimalisere dine innhold for On-Page SEO (+ Eksempler)

On-page SEO handler om mye mer enn bare å legge til nøkkelord på din nettside.

Her er en kort forklaring på hvordan rangeringsprosessen fungerer:

Google starter med å surfre og vurdere sider på nett.

Deretter kan Google "indeksere" siden. Den bruker mange faktorer - inkludert on-site SEO faktorer - for å bestemme hva siden handler om og hvordan den skal rangeres.

Hvis Google bestemmer seg for å indeksere en side, kan den deretter nås via Google Search.

Men Google garanterer ikke at hver side vil bli indeksert. Eller vises i søkeresultatene i det hele tatt.

Derfor er det viktig å justere de on-page SEO-elementene som er dekket nedenfor for å opprettholde best mulig kommunikasjon med Google. 

På den måten kan den rangere deg for relevante søk i søkeresultatene.

La oss komme i gang.

Skriv unikt, optimalisert innhold

En av de viktigste on-page SEO-trinnene du bør ta i betraktning er å lage høykvalitets innhold som samsvarer med lesernes søke intensjon.

Start med å forske på relevante nøkkelord, for å skrive om relevante emner.

For dette eksemplet vil vi bruke Semrush's Keyword Magic-verktøy.

Skriv inn emnet du vil forske på og klikk på "Search". Vi vil bruke nøkkelordet "elsykkel" som vårt eksempel.

Du vil få en liste over nøkkelord sortert etter søkevolum.

Det kan være lurt å fokusere på nøkkelord med høy søkevolum. Men vær oppmerksom på søke ordets vanskelighetsnivå (KD%). Det er mye vanskeligere å rangere for mer konkurranseutsatte nøkkelord (som har høyere KD% poeng).

Fokuser på mindre konkurransedyktige langhalenøkkelord . De har ofte lavere søkevolum, men lavere vanskelighetsnivå (KD%). Noe som vil gjøre rangeringen 

Keyword Magic-verktøyet sorterer automatisk relaterte nøkkelord i relevante kategorier.

De er lokalisert på feltet til venstre. Du kan begrense din analyse ved å velge en.


Når du har valgt dine søkeord, er det på tide å lage et bra innhold.

I mellomtiden kan du finne relevante praksiser å følge for å lage en optimalisert, høykvalitets innhold:

  • Innfør nøkkelord naturlig i dine innhold (unngå overdreven bruk av samme nøkkelord)
  • Sørg for at innholdet samsvarer med brukernes søke intensjon 
  • Svar utfyllende på ditt innhold - innholdet ditt skal være nyttig for brukerne
  • Skriv unike innhold som dine konkurrenter ikke tilbyr
  • Inkluder visuelt innhold (vi skal se på det senere)

Tips: Når du planlegger innhold, kom opp med emneklaser, eller grupper av innlegg og sider som dreier seg om et sentralt emne. Dette vil hjelpe deg med å brainstorme viktige emner som du bør dekke. Og sørg for at du dekker alle relevante under emner.

Plaser målnøkkelordet strategisk

Nå som du har dine målnøkkelord klare, er det på tide å plassere dem strategisk på ditt innhold.

Google skanner ditt innhold for å se om hva siden handler om - og leserne vil sannsynligvis gjøre det samme.

Så her bør du inkludere dine målnøkkelordene i disse områdene:

  • H1
  • Første avsnitt
  • Deloverskrifter (H2s, H3s, etc.)

Dette vil hjelpe Google med å forstå hva siden handler om. Og brukerne vil raskt kunne fortelle om siden samsvarer med deres søke intensjon.

Du kan begynne å analysere ditt innhold med Semrush's On Page SEO Checker.

Start med å konfigurere verktøyet for din nettside.

Når du har fullført oppsettet, vil du se en side som ser slik ut:

Du kan klikke på en spesifikk fra anbefalte "TOPP pages to optimize" listen, eller se gjennom "Optimization ideas"-fanen for en komplett oversikt.

Klikk på den grønne "X ideas" knappen for å se anbefalingene.

Innholds seksjonen vil opplyse deg om du har brukt dine nøkkelord på viktige områder som H1 og bodyen på siden (og om nøkkelord stuffing er oppdaget):

Hvis verktøyet oppdager problemer, vil den gi anbefalinger:

Den gir også nyttig informasjon om semantiske (relaterte) nøkkelord som du kan legge til ditt innhold som vil hjelpe med å optimalisere den mer.

Når du er klar til å oppdatere din side, kan du bruke SEO Writing Assistant, som vil vurdere ditt innholdet for lesbarhet, SEO, duplisering og tone of voice.


Optimaliser tittelkoder

Tittelkoder er deler av HTML-kode som indikerer hva tittelen på en side er. Og viser videre denne tittelen i søkemotorer, sosiale medier og nettleser faner.

I tillegg er tittelkoder en rangeringsfaktor. Og kan påvirke om en bruker bestemmer seg for å klikke på en side.

De ser slik ut på SERP (søkemotor resultatside):

Her er noen tips å følge når du skriver dine tittelkoder:

  • Hold det kort. Vi anbefaler å holde tittelkodene mellom 50 og 60 tegn slik at Google ikke kutter dem av.
  • Inkluder din målnøkkelord. Dette hjelper både Google og brukerne med å forstå hva siden din handler om.
  • Vær unik. Unngå dupliserte tittelkoder slik at hver enkelt sides formål er klart for Google (og brukerne vet hva de klikker på).

For å finne dupliserte tittelkoder, gå til "Issues"-fanen i Site Audit-verktøyet.

Du vil se en liste over feil som du bør fikse på din nettside.

Site Audit sjekker også for dupliserte tittelkoder. Klikk på den markerte blå teksten for å se hvilke sider som har duplikater.

Rapporten vil vise deg hvilken tittelkode som vises på flere sider.

Skriv engasjerende meta-beskrivelser

En meta-beskrivelse er et HTML-element som brukes til å beskrive innholdet på din nettside.

Den vises vanligvis på SERP under tittelen på siden. Slik:

Meta-beskrivelser påvirker ikke rangeringene på Google direkte .

Men de kan være avgjørende for om en bruker klikker på din side eller velger en annen. Det betyr at de kan oppmuntre til mer søketrafikk.

Og hvis din meta-beskrivelse ikke samsvarer med brukerens søkeintensjon (eller innholdet på siden), kan Google velge sin egen beskrivelse for SERP.

Derfor er det best å følge punktene under, slik at du kan øke dine sjanser for at Google bruker din valgte meta-beskrivelser:

  • Vurder mobile enheter. Google kutter meta-beskrivelser etter omtrent 120 tegn på mobil. Så det er best å skive dem opp til 120 tegn.
  • Inkluder din nøkkelord. Dette hjelper brukerne med å bestemme om siden deres samsvarer med deres søkeintensjon. Google fremhever også nøkkelord (og synonymer av nøkkelord) som samsvarer med brukerens søkespørsmål.
  • Bruk aktiv stemme. Aktiv stemme sparer plass og formidler budskapet ditt tydeligere.
  • Legg til en CTA (call to action). Lokk brukerne til å klikke med CTA-fraser (som "prøv gratis" eller "finn ut mer").

Og sjekk Site Audit for å se om du har noen dupliserte meta-beskrivelser.

Bruk overskrifter og underoverskrifter for å strukturere din sider

H1-koder og påfølgende overskrifter lar brukerne enkelt skumlese din side. Og lar Google forstå hierarkiet på din side.

Se hvor vanskelig det er å lese en side uten organiserte overskrifter (sammenlignet med en som har dem)?

Til høyre ser du et eksempel på on-page SEO som er gjort på riktig måte. Den er lett å lese med spesifikk informasjon.

Overskrifter hjelper også Google med å forstå sidens struktur og avgjør om din side samsvarer med en brukers søkeintensjon. Noe som kan hjelpe deg med å rangere høyere for relevante nøkkelord.

Du kan bruke nøkkelord og nøkkelord variasjoner i overskrifter for å vise Google strukturen på din side og hvilken informasjon du dekker.

Bruk H1 på sidetittelen eller på overskriften til ditt innhold, og inkluder H2 for å dekke undertitler. Hvis du trenger å skrive innhold i ytterligere detalj, bruk H3, H4, osv.

Optimaliser URLer

Google anbefaler å bruke enkle URLer som ikke ser "kryptiske" eller skremmende ut. Med andre ord:

Bruk ord som er relevante for dine innhold, slik at brukerne kan vite hva din side handler om.

Og ikke tilfeldige tall, publiseringsdatoer eller fulle setninger. Webside temaer vil ofte bruke disse som standard, så det er viktig å oppdatere URL en din før publisering.

Å bruke hovednøkkelordet på URLen er en god måte å sikre at URLen samsvarer med din innhold.

En "ikke vennlig" URL kan se slik ut:

Og dette er hvordan du kunne oppdatert den til å være mer relevant og forståelig:


Jo mer sammenheng Google har om en bestemt side, jo bedre kan den forstå den. Og hvis Google forstår hva en side handler om, kan den matche den med relevante søk.

Legg til interne lenker


Interne lenker er hyperlenker som peker på forskjellige sider på samme nettsted. Slik ser en intern lenke ut på en nettside:

Interne lenker er en viktig del av on-page SEO-optimalisering. Her er årsaken:

  • De hjelper søkemotorer med å forstå strukturen på din nettside og hvordan sidene er relatert til hverandre
  • De lar Google crawlers oppdage og navigere til nye sider
  • De signaliserer til Google at den lenkede siden er verdifull
  • De hjelper brukerne med å navigere gjennom din nettside ( og føre til at det blir brukt mer tid på nettsiden )

Å legge til interne lenker fra en side til en annen, signaliserer til Google at disse sidene er relatert til hverandre. Og hjelper Google med å forstå om sidene kunne matche en søke intensjon - som kan hjelpe dine rangeringer.

For å lære mer om interne lenkestrategier og beste praksis, les vår guide til intern lenking.

Legg til eksterne lenker

Eksterne lenker er lenker på din nettside som lenker til andre nettsider.

Eksterne lenker er viktige fordi de forbedrer brukeropplevelsen og bygger tillit hos dine brukere.

Det har vært debatt om hvorvidt eksterne lenker direkte påvirker rangeringer.

Men Google har sagt at, å legge til lenker til autoritative eksterne kilder er en flott måte å gi verdi til brukerne på.

Og å gi solid brukeropplevelse er alltid en god ting.

Så, sørg for at du inkluderer lenker til autoritative og pålitelige nettsider i dine innhold. En god tommelfingerregel er å lenke til  kilder du har brukt, men du vil sannsynligvis finne andre muligheter for ekstern lenking.

Inkluder og optimaliser bilder

Hvis du inkluderer bilder på dine innhold vil det føre til at du får høyere sjanse for å rangere på Google Images - som står for 22,6% av alle søk. Dette er en flott måte å få mer trafikk på.

Et godt sted å starte med å optimalisere dine bilder på, er å skrive beskrivende alt-tekst for dem.

Alt-tekst (forkortet for alternativ tekst) er tekst inkludert i HTML-koden som beskriver et bilde på en nettside.

Den har to hovedformål:

  • Den gir en sammenheng for search engines
  • Den lar brukere som bruker skjermlesere, høre beskrivelser av bildene

Her er et eksempel:

Her er noen tips for å skrive god alt-tekst:

  • Hold det kortfattet. Skjermlesere stopper å lese alt-tekst etter omtrent 125 tegn.
  • Inkluder et hoved nøkkelord. Inkluder hoved nøkkelordet ditt med en sammenheng (men ikke spam nøkkelordet, bare for å gjøre det).
  • Ikke legg til alt-tekst på dekorative bilder. Grafikk som horisontale sideskift, et forstørrelsesglass i et søkefelt osv., krever ikke ytterligere forklaring.
  • Ikke inkluder "bilde av." Alt-tekst innebærer at det beskriver et bilde, så det er ikke nødvendig å bruke unødvendige tegn på disse setningene.

For å finne manglende alt-tekst på din nettside, gå til "Issues" rapporten på Site Audit-verktøyet.

Du kan søke etter "alt attributes" i søkefeltet, hvis det skal være enklere.

Bortsett fra å legge til optimalisert alt-tekst, er det et par andre måter å optimalisere dine bilder på:

  • Skriv beskrivende filnavn. Google lærer om en sides emne gjennom filnavn, bildetekster og mer. Så noe som white-dress-pants.jpg er mer nyttig enn et generisk navn som IMG353.jpg.
  • Komprimer bilder. Bruk gratis alternativer som ImageOptim for å komprimere bilder for raskere lastetider. Du kan også bruke lazy loading, som forteller nettlesere å vente med å laste bilder, til brukeren ruller til dem.

Finn flere tips i vår guide til bildeoptimalisering

Optimaliser for brukerengasjement

Google kan også rangere dine sider høyere, hvis brukerne bruker mer tid på den. Hvis brukerne forlater dine sider for tidlig eller uten å fullføre visse handlinger, kan Google tro at det er noe galt med din side.

Du har kanskje hørt om begreper som “average time spent on site” og “bounce rate”, men bryr søkemotorer seg egentlig om disse metrikkene?

Det gjør de absolutt. Google bruker det de kaller "interaksjonsdata" for å bestemme om et søkeresultat er relevant for en søkeforespørsel.

Denne dataen hjelper Google med å analysere relevansen av en side via maskinlæring.

En måte å sikre at brukerne får det de leter etter når de lander på en side, er å legge viktig skriftlig innhold "over folden" (der brukerne kan se bildet, før de ruller).

Slik som dette:

Ovennevnte eksempel adresserer forespørselen direkte. Slik at brukeren får svaret sitt med en gang.

Å begynne siden din med en annonse eller et stort bilde, på den annen side, kan skape en dårlig brukeropplevelse.

Som dette eksempelet, der du ikke kan se noe skriftlig innhold uten å rulle ned:

Det er også nyttig å skrive innhold som er lett å skumlese.

De fleste brukere vil ikke lese hvert eneste ord på din side. Så du må gjøre det lettere for dem å skumlese for å finne informasjonen de trenger.

Mellomtitler kan bidra mye til lesbarheten:

Likeså korte avsnitt:




Og punktlister:

Og, selvfølgelig, inkluder nyttige bilder og visuelle hjelpemidler for å støtte ditt skriftlige innhold.

En annen måte du kan oppmuntre brukerengasjement på, er å inkludere relevante CTAs (call-to-action) på ditt innhold. Si at en bruker nettopp har lest en artikkel om on-page SEO (som denne).

Et logisk neste steg ville være å gjennomgå sitt eget innhold for on-page SEO-faktorer. Som de kan gjøre med Semrush-verktøyet i CTA nedenfor:

Bare sørg for at CTAene dine ikke øker sidelastningstiden dramatisk eller negativt påvirker brukeropplevelsen.

Avanserte On-Page SEO Taktikker

Når du har fått med det grunnleggende, kan du prøve ut mer avanserte SEO-sideoptimaliseringsteknikker.

La oss starte med en viktig on-page SEO-faktor - sidehastighet.

Optimaliser for sidehastighet

Vi vil kanskje aldri kjenne til enhver Google-rangeringsfaktor. Men vi vet at sidehastighet er en bekreftet rangeringsfaktor.

Så det er mer viktig enn noen gang å optimalisere en nettside for sidehastighet.

Du kan bruke Googles gratis PageSpeed Insights-verktøy for å få en samlet ytelsesscore for både mobil og skrivebord, i tillegg til forslag til forbedring.

Dette verktøyet vurderer Googles Core Web Vitals, som er et sett med spesifikke faktorer som Google vurderer som viktige på en nettsides samlede brukeropplevelse.

Core Web Vitals består av tre forskjellige vurderingsfaktorer som er:

"Largest Contentful Paint" (LCP): Denne målingen handler om hvor raskt hovedinnholdet på en side lastes. Ideelt sett bør LCP skje innen 2,5 sekunder etter at siden begynner å laste.

"First Input Delay" (FID): Denne måler interaktivitet, og hvor lenge det tar før brukeren faktisk kan begynne å samhandle med siden etter at de klikker på en lenke eller en knapp på siden. Ideelt sett bør FID være mindre enn 100 millisekunder.

"Cumulative Layout Shift" (CLS): Denne vurderer visuell stabilitet. Det vil si at den måler mengden uventet layoutforskyvning av visuelt innhold på en side. Ideelt sett bør sider ha en CLS på mindre enn 0.1.

Disse indikatorene blir vurdert av Google som en del av deres søkealgoritmer, og de kan ha en innvirkning på SEO. Google har opprettet disse for å gi utviklere en guide på hvordan de kan forbedre brukeropplevelsen på deres nettside.

For å komme i gang, skriv inn URL-en din og klikk på "Analyze" knappen:

Slik ser rapporten ut:



Og her er den komplette listen over feil som kan bremse nettstedet ditt:

Det er også en "Opportunities" rapport som gir forslag til forbedring:

For mer dyptgående informasjon om tekniske feil, kan du bruke Site Audit-verktøyet fra Semrush.

I Site Audit, finn "Core Web Vitals" under "Thematic Reports." Klikk "View details."

Bilde

Du vil se den generelle presentasjonen av dine sider på ulike tidspunkter.

I denne rapporten vil du også se tekniske detaljer som vi snakket om tidligere. Slik som LCP og CLS.

Core Web Vitals-rapporten inkluderer Total Blocking Time (TBT) for å beregne FID nøyaktig.

Under hver kolonne vil du finne de øverste anbefalte forbedringene og de berørte sidene.

Klikk på hvert forslag for å lese mer om problemet og hvordan du kan fikse det.

Kjør denne rapporten en gang i måneden for å holde deg oppdatert om eventuelle feil. Du kan også sende automatiserte rapporter til deg selv eller kunder i "My Reports"  fanen i  Semrush.

Bilde

Mål Featured Snippets

Fordi featured snippets vises i "posisjon null" over andre organiske resultater, kan de hjelpe med å øke klikkrate (CTR).

Det er forskjellige former for featured snippets, inkludert:

  • Definisjoner
  • Tabeller
  • Lister
  • Videoer

For å sjekke om et nøkkelord har et nåværende featured snippet, gå til Keyword Overview-verktøyet. Vi vil bruke eksempelet "can dogs eat watermelon."

Skriv inn nøkkelordet ditt og klikk "Search."

Du vil se informasjon om søkevolum, nøkkelord vanskeligheter, og mer.

Rull ned til "SERP Analysis" seksjonen av siden.

Til høyre for dette diagrammet vil du se en lenke som sier "View SERP." Klikk på det for å se hvordan SERP ser ut, for det nøkkelordet når det ikke er påvirket av plassering, brukeradferd, osv.

Nå kan vi se at "can dogs eat watermelon" faktisk har et featured snippet. Og hvilke sider som rangerer under det.

Hvis du vil ta den øverste plassen, oppdater (eller opprett) din egen side ved å følge on-page SEO beste praksis.

Noen måter å målrette et featured snippet på inkluderer:

  • Besvare forespørselen på en kortfattet, brukervennlig måte
  • Forstå brukerens søkeintensjon
  • Formatere svaret tilsvarende - kan være et raskt svar på en eller to setninger, en tabell, en video, osv.

Legg til Schema Markup

Schema markup lar søkemotorer bedre forstå informasjonen på din nettside.

Den legger til kode på en side, som formidler sidens emne. Så du kan formidle til søkemotorer at siden din handler om en hendelse, inneholder en oppskrift, osv. Og SERP-resultatet kan reflektere det.

Å bruke schema kan gi rich snippets i SERP. De ser slik ut:

Bilde

I tillegg til å ta opp mer verdifull plass på SERP, kan schema markup også forbedre sidens CTR.

Eksempelen over bruker oppskrifts schema markup. Men du kan legge til mange forskjellige typer på dine sider.

Vanlige typer schema inkluderer:

  • Anmeldelser
  • Produkter
  • Hendelser
  • Mennesker
  • Lokale bedrifter
  • Og mer

Du kan finne informasjon om hver type på Schema.org.

La oss se på et eksempel på schema markup i aksjon. Si at du skriver "new york events near me" inn i Google.

Toppen av SERP ser omtrent slik ut:

For å forbedre dine sjanser, kan du bruke "Event" schema markup.

Som kommuniserer til Google med hendelsesdato, adresse og beliggenhet.

Google kan deretter presentere disse hendelsene over andre resultater fordi de er mer nyttige.

Her er Googles ressurs for å legge til Event strukturert data. Og her er hva Event-schemaet kan se ut som i sidens kode:

Du kan bruke Semrush's Site Audit-verktøy for å sjekke om du har implementert strukturerte data korrekt.

For å komme i gang, sett opp et Site Audit-prosjekt.

Etter at du har kjørt revisjonen din, vil du se en rapport merket "Markup" under "Thematic Reports."

Bilde

Klikk på "View details" -knappen.

Site Audit vil score eventuelle sider som har schema markup, bryte ned sider etter schematype, og varsle deg om eventuelle eksisterende problemer.

Hvis Site Audit markerer eventuelle problemer med din markup, anbefaler vi at du kjører de individuelle sidene gjennom Schema.org sin markup-validator. Den vil la deg vite om du har implementert markupen korrekt.

Du kan også lese om teknisk SEO.

Ta kontakt med Reklamedia for ulike SEO tjenester.