Hva er teknisk SEO? 10 Viktige faktorer for din nettside

Hva er teknisk SEO? 10 Viktige faktorer for din nettside

Teknisk SEO forbedrer nettsiders tekniske aspekter for å hjelpe søkemotorer med å indeksere og rangere dem mer effektivt.

Teknisk SEO handler om å optimalisere en nettside for søkemotorer, men den kan også inkludere aktiviteter som har som mål om å forbedre brukeropplevelsen.

Jobben med teknisk SEO er blant annet:

  • Å sende inn din nettkart til Google
  • Å opprette en SEO-vennlig nettside struktur
  • Å forbedre nettsidens hastighet for best mulig resultat
  • Å gjøre nettsiden mobilvennlig
  • Å finne og rette opp dupliserende innhold med riktig seo strategi

I denne artikkelen vil du lære deg grunnleggende prinsipper og beste praksis for å optimalisere din nettside for teknisk SEO.

La oss se litt nærmere.

Hvorfor er teknisk SEO viktig?

Teknisk SEO kan ha stor påvirkning på nettsidens ytelse på Google.

Hvis sidene på din nettside ikke er tilgjengelige for søkemotorer, vil de ikke vises eller rangere i søkeresultatene - uansett hvor verdifullt innholdet ditt er.

Dette resulterer i tap av trafikk og potensielle inntekter for din virksomhet.

I tillegg er side hastighet og mobilvennlighet på nettsiden, bekreftede rangeringsfaktorer hos Google.

Hvis dine sider lastes tregt, kan brukerne bli irriterte og forlate din nettside. Brukeratferd som dette kan signalisere at nettsiden din ikke gir en positiv brukeropplevelse. Som et resultat kan Google rangere nettsiden din dårlig.

Forståelse av indeksering

Det første trinnet når det kommer til optimalisering av din nettside for en god teknisk SEO er å sikre at nettstedet kan indekseres av søkemotorer.

Indeksering ( crawling )  er en essensiell komponent i hvordan søkemotorer fungerer.

Indeksering skjer når søkemotorer følger lenker de allerede kjenner til, for å finne sider de ikke har sett før.

For eksempel, hver gang vi publiserer nye blogginnlegg, legger vi dem til på vår bloggarkivside.

Slik ser det ut når du legger til artikler på en bloggarkiv

Så neste gang en søkemotor som Google indekserer din blogg side, ser den de nylig tilføyde lenkene til ditt nye blogginnlegg.

Og det er en av måtene Google oppdager våre nye blogginnlegg på.

Hvis du ønsker at dine sider skal vises i søkeresultatene, må du først sikre at de er tilgjengelige for søkemotorer.

Det er noen få måter å gjøre dette på:

les mer om On-page SEO.

Opprett en SEO-vennlig nettsidestruktur

Nettside struktur, også kalt site structure på engelsk, er måten sidene er koblet sammen på.

En effektiv nettside struktur organiserer sidene på en måte som hjelper robotene med å finne innhold på nettsiden raskt og enkelt.

Så når du strukturerer din nettside, sørg for at alle sidene er bare noen få klikk unna hjemmesiden din.

Som dette:

I den ovennevnte nettside strukturen er alle sidene organisert i en logisk hierarki.

Hjemmesiden lenker til kategorisider. Og deretter lenker kategori sidene til individuelle undersider på nettsiden.

Denne strukturen reduserer også antallet "forlatte sider" med andre ord "orphan pages" som man også kaller dem.

"Forlatte" sider er sider som ikke har interne lenker som peker til dem, noe som gjør det vanskelig (eller noen ganger umulig) for robotene og brukerne å finne dem.

Tips: Hvis du er en Semrush-bruker, kan du enkelt finne ut om din nettside har noen "forlatte" sider.

Sett opp et prosjekt i Site Audit-verktøyet og indekser din nettside.

Når indekseringen er fullført, går du til fanen "Problemer" og søker etter "Orphan pages".

Verktøyet viser om din nettside har noen "forlatte" sider.

For å løse dette problemet, legg til interne lenker på sider som ikke er "forlatte" og som peker til de "forlatte" sidene.

Dette kan gjøres ved å identifisere relevante steder på din nettside der det gir mening å lenke til de "forlatte" sidene. Du kan for eksempel legge til lenker i relevante artikler, blogginnlegg eller produktsider.

Ved å inkludere interne lenker til de "forlatte" sidene, vil du skape en kobling mellom de ulike delene av din nettside og gjøre det lettere for crawlerne å finne og indeksere disse sidene. Dette vil også gi brukerne en bedre opplevelse ved å gi dem en enkel navigasjonssti til godt innhold.

Send inn ditt nettkart til Google

Å bruke en nettkart kan hjelpe Google med å finne dine sider på nett.

En nettkart er vanligvis en XML-fil som inneholder en liste over viktige sider av din nettside. Den forteller søkemotorene hvilke sider du har og hvor de kan finne dem.

Dette er spesielt viktig hvis din nettside inneholder mange sider, eller hvis de ikke er godt lenket sammen.

Her ser du hvordan nettkartet til Reklamedia ser ut:

Din nettkart er vanligvis plassert på en av disse to URL-ene:

dittnettside.no/sitemap.xml

dittnettside.no/sitemap_index.xml

Når du har funnet din nettkart ( sitemap), sender du det til Google via GSC (Google Search Console).
For å sende inn din nettkart til Google, gå til GSC og klikk på "Indeksering" -> "Nettkart" i sidepanelet.

Deretter limer du inn URL som tilhører din nettkart i feltet “ Legg til et nytt nettstedskart” og klikker på "Send inn".

Etter at Google er ferdig med å behandle din innsendte nettstedskart, bør du se en bekreftelsesmelding som denne:

Forståelse av indeksering

Når søkemotorer indekserer dine sider, prøver den deretter å analysere og forstå innholdet på disse sidene.

Deretter lagrer søkemotoren deler av innhold i sin søkeindeks, som er en stor database som inneholder milliarder av andre nettsider.

Sider på din nettside må indekseres av søkemotorer for å vises i søkeresultatene.

Den enkleste måten å sjekke ut om dine sider er indeksert, er å utføre et "site:"-søk.

For eksempel, hvis du ønsker å sjekke indekserings statusen til reklamedia.no, skriver du inn site:www.reklamedia.no i Googles søkefelt.

Dette forteller deg om hvor mange sider Google har indeksert .

Du kan også sjekke om individuelle sider er indeksert ved å søke etter side-URL-en med "site:"-søk.

Slik:

site:dinnettside.no/din-side-url

Dette vil gi deg informasjon om hvorvidt den spesifikke siden er indeksert av søkemotoren.

Det er noen metoder som kan hindre Google til å indeksere dine sider:

Noindex-tag

"Noindex"-taggen er en HTML-snutt som holder sidene dine utenfor Googles indeks.

Den plasseres innenfor <head>-seksjonen på din nettside og ser slik ut:

<meta name="robots" content="noindex">

Ideelt sett ønsker du at alle viktige sider blir indeksert. Så bruk "noindex"-taggen bare når du ønsker å ekskludere visse sider fra indeksering.

Dette kan for eksempel være:

"Takk"-sider

PPC-landingssider

Kanonisering

Når Google finner lignende innhold på flere sider, blir det vanskelig for den å vite hvilke sider som skal indekseres og vises i søkeresultatene.

Det er akkurat i det øyeblikket canonical-taggen kommer inn.

Canonical-taggen (rel="canonical") identifiserer en lenke som den opprinnelige versjonen, og forteller Google hvilken side den skal indeksere og rangere.

Taggen er plassert innenfor <head>-seksjonen på en duplisert side og ser slik ut:

<link rel="canonical" href="https://eksempel.com/opprinnelig-side/" />

Beste praksis for teknisk SEO

Ved å opprette en SEO-vennlig nettside struktur og ved innsendelve av din nettkart til Google, bør dine sider bli indeksert.

Men hvis du ønsker at nettsiden ditt skal være fullt optimalisert for teknisk SEO, bør du også vurdere disse punketene:

1.Bruk HTTPS

HTTPS er en sikker versjon av HTTP.

Det bidrar til å beskytte sensitiv bruker informasjon, som passord og kredittkortdetaljer, fra å bli misbrukt.

Og det har vært en rangerings faktor siden 2014.

Du kan sjekke om din nettside bruker HTTPS ved å besøke den.

Se etter "lås"-ikonet i adressefeltet for å bekrefte dette.

Hvis du ser advarselen "Ikke sikkert", bruker du ikke HTTPS.

I dette tilfellet må du installere et SSL-sertifikat.

Et SSL-sertifikat autentiserer identiteten til din nettside og etablerer en sikker forbindelse når brukere får tilgang til den.

Du kan få et SSL-sertifikat gratis fra Let's Encrypt.

Viktig: Når din nettside bytter til HTTPS, må du sørge for å legge til videre koblinger fra HTTP til HTTPS-versjonen av din nettside. Dette vil videreføre (omdirigere) alle brukere som besøker HTTP-versjonen til den sikre, HTTPS-versjonen av din nettside.

2.Sørg for at det bare er en versjon av din nettside som er tilgjengelig for brukere og robotene

Brukere og robotene bør bare kunne få tilgang til én av disse to versjonene av din nettside:

https://dittnettside.no

https://www.dittnettside.no

Å ha begge versjonene tilgjengelige kan føre til problemer med duplisert innhold.

Dette reduserer også effektiviteten til tilbakekoblingsprofilen din – noen nettsider kan lenke til "www"-versjonen, mens andre lenker til "non-www"-versjonen.

Dette kan påvirke ytelsen din negativt hos Google.

Bruk derfor bare én versjon av din nettside og omdiriger den andre versjonen til hovedsiden.

3.Forbedre hastigheten på din nettside

Hastigheten på din nettside er en rangeringsfaktor både for mobil og desktop.

Sørg derfor for at din nettside lastes inn så raskt som mulig.

Du kan bruke Googles verktøy som PageSpeed Insights til å sjekke nettsidens nåværende hastighet.

Det gir deg en ytelsesscore fra 0 til 100. Jo høyere tallet er, desto bedre.

Her er noen ideer som kan hjelpe til å forbedre hastigheten på din nettside:

  • Komprimer dine bilder - Bilder er vanligvis de største filene på en nettside. Ved å komprimere dem med bilde optimeringsverktøy som Shortpixel, reduserer du filstørrelsen slik at bildene lastes ned så raskt som mulig.
  • Bruk CDN (Content Delivery Network) - CDN lagrer kopier av dine sider på servere rundt om i verden. Deretter kobler den besøkende til nærmeste server, slik at filene som blir forespurt, må reise en kortere avstand.
  • Minimer HTML-, CSS- og JavaScript-filer - Minimering fjerner unødvendige tegn og mellomrom fra koden for å redusere filstørrelsen. Dette forbedrer lastingstiden til nettsiden.

4. Sørg for at din nettside er mobilvennlig

Google bruker mobilførst-indeksering. Dette betyr at den ser på mobilversjoner av nettsider for å indeksere og rangere innholdet.

Så sørg for at din nettside er kompatibelt med mobile enheter.

For å sjekke om det gjelder for din nettside, gå til "Mobilvennlighet"-rapporten i Google Search Console.

Rapporten viser antall sider som påvirker mobilvennlighet.

Sammen med spesifikke problemer.

Hvis du ikke har Google Search Console, kan du bruke Google sin verktøy for mobil vennlighets testing.

Implementer strukturerte data

Strukturerte data hjelper Google med å forstå innholdet på en side bedre.

Ved å legge til riktig strukturert data markup-kode, kan sidene dine få rike utdrag ( Rich snippets).

Rike utdrag er mer tiltalende søkeresultater med ekstra informasjon som vises under tittelen og beskrivelsen.

Eksempel:

Fordelen med rike utdrag er at de skiller sidene dine ut fra andre, noe som kan forbedre klikkfrekvensen (CTR).

Google støtter tusenvis av strukturerte data markup, så velg en som passer best til arten av sidene du ønsker å legge strukturerte data til.

For eksempel, hvis du driver en nettbutikk, gir det mening å legge til strukturert data på dine produktsider.

Her er hvordan den eksempelkoden kan se ut for en side som selger iPhone 14 Pro:

Det finnes mange gratis seo verktøy for generering av strukturert data, som dette, slik at du ikke trenger å skrive koden for hånd.

Og hvis du bruker WordPress, kan du bruke Yoast SEO-pluginet for å implementere strukturert data.

6. Finn og løs dupliserende innhold

Dupliserende innhold oppstår når du har eksakt eller nesten identisk innhold på flere sider på nettsiden.

For eksempel vises denne siden fra Buffer på to forskjellige URL-adresser:

  1. https://buffer.com/resources/social-media-manager-checklist/
  2. https://buffer.com/library/social-media-manager-checklist/

Google straffer ikke nettsider direkte, for å ha dupliserende innhold.

Men dupliserende innhold kan føre til andre problemer, som for eksempel:

  • Uønskede URL-adresser som rangeres i søkeresultatene
  • Fortynning av tilbakekoblinger
  • Bortkastet crawl-budget

Med Semrush Site Audit-verktøyet kan du finne ut om din nettside har problemer med dupliserende innhold.

Start ved å kjøre en full gjennomgang av din nettside i Site Audit-verktøyet og gå deretter til fanen "Problemer".

Deretter søker du etter "duplicate content". Verktøyet vil vise alle feilene, hvis du har dupliserende innhold og gi råd om hvordan du kan løse det.

7. Finn og løs ødelagte sider

Å ha ødelagte sider på din nettside påvirker brukeropplevelsen negativt.

Hvis disse sidene har tilbakekoblinger, blir de bortkastet fordi de lenker til ikke-eksisterende ressurser.

For å finne ødelagte sider ( broken pages) på din nettside, bruk Semrush sitt Site Audit-verktøy. Gå deretter til fanen "Problemer" og søk etter "4xx".

Det vil vise om du har ødelagte sider på din nettside. Klikk på lenken " sider" for å få en liste over ødelagte sider.

For å løse ødelagte sider, har du to alternativer:

  1. Gjenopprett sider som ble slettet ved et uhell
  2. Omdiriger eldre innlegg med tilbakekoblinger til mest relevante sider på din nettside.

Etter at du har fikset de ødelagte sidene, må du fjerne eller oppdatere eventuelle interne lenker som peker til de nylig slettede eller omdirigerte sidene.

For å gjøre det, gå tilbake til fanen "Problemer" og søk etter "internal links". Verktøyet vil vise om du har flere ødelagte interne lenker.

Hvis du har det, klikk på knappen "internal links" for å se en fullstendig liste over ødelagte sider med lenker som peker til dem. Klikk på en spesifikk URL for å lære mer.

På neste side, klikk på knappen "X URL-er" under "Innkommende interne lenker" for å få en liste over sider som peker til den ødelagte siden.

Erstatt interne lenker til ødelagte sider med lenker til de sidene som nylig er fikset. 

8. Optimaliser for Core Web Vitals

Core Web Vitals er hastighetsmålinger som Google bruker for å måle brukeropplevelsen.

Disse målingene inkluderer:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – Beregner tiden det tar å laste inn nettsidens største element for en bruker
  • First Input Delay (FID) – Måler tiden det tar å reagere på brukerens første interaksjon med en nettside.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – Måler endringer i layouten til ulike elementer på en nettside

For å sikre at din nettside er optimalisert for Core Web Vitals, bør du sikte på følgende score:

  • LCP – 2,5 sekunder eller mindre
  • FID – 100 ms eller mindre
  • CLS – 0,1 eller mindre

Du kan sjekke ytelsen til din nettside for Core Web Vitals - målinger i Google Search Console.

Gå til Core Web Vitals-rapporten i Search Console for å gjøre dette.

Du kan også bruke Semrush for å se en rapport som er spesifikt opprettet for Core Web Vitals-ytelse.

I Site Audit-verktøyet, naviger til "Core Web Vitals" og klikk på "View details".

Dette åpner en rapport med detaljert informasjon om nettsidens Core Web Vitals-ytelse og anbefalinger for å løse hver problemstilling.

9. Bruk Hreflang for innhold av flere språk

Hvis du har en nettside med innhold av flere språk, må du bruke hreflang-taggene.

Hreflang er en HTML-attributt som brukes for å angi språk og geografisk målretting for en nettside.

Det hjelper Google med å vise språk- og landsspesifikke versjoner av sidene dine til brukerne.

For eksempel finnes det flere versjoner av en hjemmeside på forskjellige språk. Dette er en hjemmeside på engelsk:

Og her er en hjemmeside på Tyrkisk:

Hver av disse versjonene bruker hreflang-taggene for å fortelle Google om sidens språk og geografiske målretting.

Denne taggen er relativt enkel å implementere.

Legg bare til de riktige hreflang-taggene i <head>-seksjonen på alle versjonene av siden.

For eksempel, hvis du har hjemmesiden din på engelsk, spansk og portugisisk, legger du til disse hreflang-taggene på alle disse sidene:

<link rel="alternate" hreflang="x-default" href="https://dittnettside.no" />

<link rel="alternate" hreflang="es" href="https://dittnettside.no/es/" />

<link rel="alternate" hreflang="pt" href="https://dittnettside.no/pt/" />

<link rel="alternate" hreflang="en" href="https://dittnettside.no" />

10. Hold deg oppdatert på tekniske SEO-problemer

Teknisk SEO er ikke noe du gjør én gang for alle. Nye problemer vil sannsynligvis oppstå over tid.

Derfor er det viktig å overvåke helsen til teknisk SEO regelmessig og løse problemer når de oppstår.

Omdirigerings problemer er dårlig for SEO fordi de bidrar til negativ brukeropplevelse.

Og du vil sannsynligvis ikke legge merke til dem ved en tilfeldighet.

Så dette problemet ville sannsynligvis vært aktivt ubemerket uten en gjennomgående analyse.

Ved å kjøre regelmessige tekniske SEO-analyser får du handlingspunkter for å forbedre SEO-en din. Slik at du utvikler god brukeropplevelse.

Trenger du hjelp med teknisk SEO? ta kontakt eller se våre SEO tjenester.