SEO i et nøtteskall

SEO i et nøtteskall

Du trenger ikke å vite ALLE faktorene og de eksakte algoritmene Google bruker for å rangere nettstedet ditt. Men du må ...

Innhold

1-Det er tre hovedaspekter ved SEO

Du trenger ikke å vite ALLE faktorene og de eksakte algoritmene Google bruker for å rangere nettstedet ditt. Men du må dekke nøkkelkomponentene i SEO for å lykkes.

Det er tre hovedaspekter ved SEO:


Tekniske SEO - Teknisk SEO hjelper søkemotorene med å få tilgang, lese, forstå og indeksere din nettside på en effektiv og korrekt måte.
On page SEO - Flott innhold er den viktigste delen. Innhold av lav kvalitet gir ingen rangeringer.
Off page SEO - Du kan ha flott innhold og et perfekt optimert nettsted, men til syvende og sist må du få autoritet ved å få gode tilbakekoblinger.

Nyttig informasjon

Så snart du begynner å grave i SEO, vil du komme over noen vanlige termer som prøver å kategorisere de ulike aspektene eller tilnærmingene, nemlig:
• On-side SEO og off-page SEO
• Black hat SEO & white hat SEO

Selv om de ikke er så viktige fra et praktisk synspunkt, er det greit å vite hva de betyr.

On-page SEO og off-page SEO

Begrepene on-side og off-page SEO kategoriserer SEO-aktivitetene du utfører på en nettside.
On-page SEO er alt du kan gjøre på nettsiden – fra optimalisering av innhold til tekniske aspekter.
• Søkeordforskning
• Innholdsoptimalisering
• Titteltag-optimalisering
• Optimalisering av sideytelse
• Intern kobling

Målet er å gi både perfekt innhold og UX samtidig som du viser søkemotorer hva siden handler om.
Off-page SEO handler for det meste om å få kvalitetstilbakekoblinger for å vise søkemotorer at nettstedet ditt har autoritet og verdi. Linkbygging kan innebære teknikker som:
• Gjesteblogging
• E-postkontakt
• Rett opp ødelagte lenker

Off-page SEO er også nært knyttet til andre områder av online markedsføring, som sosiale medier markedsføring og merkevarebygging, som har en indirekte innvirkning på å bygge tilliten og autoriteten til din nettside.
Husk at en vellykket SEO-strategi består av både on-page og off-page SEO.

White Hat SEO vs Black Hat SEO

I SEO brukes begrepene white hat SEO og black hat SEO for å beskrive to grupper hvor den ene gruppen (white hat) følger reglene fastsatt av Googles retningslinjer og hvor den andre (black hat) som ikke gjør det.
Black hat SEO er et sett med uetiske ting som for eksempel å spamme en side med masse nøkkelord, for å øke rangeringen.
Disse teknikkene kan få deg til toppen av søkeresultatene på kort tid, men søkemotorer vil mest sannsynlig straffe og forby nettstedet før eller siden.

White hat SEO, derimot, refererer til alle de vanlige SEO-teknikkene som holder seg til retningslinjene og reglene. Det er en langsiktig strategi der gode rangeringer er et resultat av god optimalisering, kvalitetsinnhold og en brukerorientert tilnærming.
Mens SEO-eksperter er enige om at "white hatt" er veien man bør velge, er det fortsatt forskjellige meninger om at det burde være lov å kjøpe koblinger ( backlinks) fra sider med høy autoritet.

Ofte stilte spørsmål


Kan jeg gjøre SEO på egen hånd?
SEO er ikke lett. Men det er heller ingen rakettvitenskap.
Det er ting du kan implementere med en gang, og det er konsepter som vil ta mye mer tid og krefter. Så ja, du kan gjøre SEO på egen hånd. Det eneste spørsmålet er om du er villig til å investere litt tid i å lære alle aspektene ved SEO, eller du vil ansette en profesjonell og investere tiden din i noe annet.

Hvordan kan jeg lære SEO?


Det er et par ting du bør gjøre for å lære SEO:
• Les pålitelige ressurser
• Få praktisk erfaring
• Ikke vær redd for eksperimenter
• Ha mye tålmodighet (SEO er et maraton, ikke en sprint)
Å implementere tingene fra denne veiledningen er en fin måte å starte på 🙂

Hvor lang tid tar det å lære SEO?


For å svare på dette spørsmålet vil jeg bruke et vanlig svar fra SEO-eksperter: det  kommer ann på.
Selv om det å forstå det grunnleggende ikke vil ta deg mer enn et par uker, avhenger den faktiske mestringen i stor grad av praksisen du har fra måneder til og med år.
Sist men ikke minst vil jeg påpeke at SEO utvikler seg hele tiden. Du bør alltid fortsette å lære og holde deg oppdatert med de siste oppdateringene, eksperimentene og funnene.

Trenger jeg SEO-verktøy?


Hvis du er seriøs med SEO, bør du ikke overse de nyttige dataene og innsiktene fra ulike SEO-verktøy. De gir deg et stort konkurransefortrinn og du vil sparer mye tid.
Her er noen viktige SEO-verktøy hver nettstedeier bør bruke:
• Google Search Console
• et trafikkanalyseverktøy (f.eks. Google Analytics)
• et søkeordundersøkelsesverktøy (f.eks. Ahrefs)
• et verktøy for tilbakekoblingsanalyse (f.eks. LinkMiner)
• en rangeringssporer (f.eks. SERPWatcher)